ירושלים היא לא רק עיר הבירה של ישראל. זוהי עיר מיוחדת, עיר המקודשת לשלוש הדתות המונותיאיסטיות. עיר שיש בה ריבוי מדהים של אתרים ומקומות קדושים. עיר שמרכזת מונומנטים היסטוריים בה ישנה תחושת הרוחניות והמיסטיות שהיא משרה כמעט ואינה מוטלת בספק גם על ידי האפיקורסים הגדולים.
ירושלים היא מושא השאיפות של תיירים דתיים וחילוניים כאחד המגיעים לביקור בישראל, ובארצות שונות אפילו קיימות מספר ערים שנקראות על שמה- ירושלים. וכיאה לעיר כל כך חשובה, ישנה גם מחלת נפש המתקשרת לירושלים.
סינדרום ירושלים הוא תופעה שמאפייניה דומים להפרעות נפשיות אחרות, אך התוכן שלה קשור באופן ישיר לביקור בעיר ירושלים. זוהי הפרעה נפשית, שמתבטאת ברוב עוצמה בקרב תיירים או צליינים בעיקר, אשר מגיעים לביקור בעיר הקודש.
סימפטומים
סינדרום ירושלים מתבטא במחשבות שווא (כלומר, מחשבות חוזרות ומשמעותיות שתוכנן אינו תואם את המציאות, ובדרך כלל האדם אינו מודע לכך שמחשבותיו מנותקות ממה שקורה ברמה האובייקטיבית).
התוכן של מחשבות השווא הוא תוכן דתי או מיסטי, בעל גוון של מחשבות גדלות. החולים מתחילים להאמין ולהרגיש כאילו יש להם תכונות או כוחות משיחיים ואפילו אלוהיים.
חולה עשוי להאמין שהוא המשיח או נביא חדש שנשלח כדי להפיץ בשורה חדשה לעם היושב בציון ולעולם כולו.
מחשבות השווא הללו מתבטאות פעמים רבות גם במעשים שעשויים לנוע על ציר בין תיאטרליות (שעשויה להראות לעוברי האורח אפילו משעשעת), לבין התנהגות מסוכנת ביותר.
החולים עשויים לעמוד בכיכרות העיר ולנאום את דבר הבשורה שלהם, להטריד עוברי אורח, ובמקרים קיצוניים לנקוט בפעולות שלתפיסתם יקרבו את הגאולה (בשנת 1969 תייר אוסטרלי שלקה בסינדרום ירושלים ניסה להצית את מסגד אלאקצה כמתוך שליחות אלוהית, ועורר את זעמם של הקהילות המוסלמיות).
יש לציין, שרבים טוענים שסינדרום ירושלים, במינון נמוך ומתון, מתרחש בקרב כמעט כל תייר שבא לבקר בעיר.
העיר ירושלים נחשבת בכל העולם לפלא היסטורי, לעיר שהרוחניות שלה עוצמתית ומשמעותית ביותר. ההתרגשות שאוחזת בקרב תיירים המבקרים בעיר (וכמעט אין תייר שמגיע לישראל ומדלג על ביקור בירושלים), עשויה ליצור אצל כל אחד מחשבות ותחושות שאינן תלויות או עומדות איתן מול המציאות האובייקטיבית של חומות מתפוררות ובתי אבן ישנים.
הבסיס לסינדרום ירושלים
הבסיס להופעתו של סינדרום ירושלים הוא הפרעה נפשית כלשהי, אשר בעיקרה קיימות מחשבות שווא וניתוק מהמציאות.
בדרך כלל מדובר בפסיכוזה או בהפרעה פסיכוטית ממשפחת הסכיזופרניות (ובעיקר סכיזופרניה פרנואידית). אם בעבר חשבו שלעיר יש השפעה כל כך חזקה עד שהיא גורמת לפסיכוזה אצל אנשים בריאים, היום ידוע שברב המקרים היא רק מעוררת מחדש, באופן ספציפי, הפרעה שהייתה קיימת.
רוב הלוקים בסינדרום ירושלים הם תיירים דתיים (יהודים או נוצרים), אשר הביקור במקומות הקדושים לדתם בירושלים הוא משמעותי עבורם. יתכן שההתרגשות והציפייה הגדולה למפגש עם אותם אתרים הוא הטריגר להצתה מחודשת של המחלה.
טיפול
כאמור, סינדרום ירושלים הוא ביטוי ספציפי של הפרעה פסיכוטית. בדרך כלל החולים יזקקו לטיפול פסיכיאטרי, לעיתים אפילו באשפוז (כאשר הם מהווים סכנה לעצמם או לסביבה).
הטיפול כולל התערבות תרופתית בתרופות אנטי- פסיכוטיות, וכן טיפול פסיכותרפויתי וטיפולים משלימים אחרים בהתאם לצורך.
אחת הטענות החשובות בהקשר של טיפול בסינדרום ירושלים, הוא מיקום הטיפול- התסמונת פורצת תוך ביקור בעיר ירושלים, אך בדרך כלל החולים הם תיירים מארצות זרות.
הוכח כי יש יתרון ברור להחזרת החולים לארץ מוצאם, בהם הם יכולים לקבל טיפול בשפת האם שלהם, וליהנות גם מתמיכה של המעגל המשפחתי והסביבתי שלהם.
החזרה לארץ המוצא צריכה להיעשות כמובן בהשגחה פסיכיאטרית לאחר שהושג איזון מינימלי במצבו של החולה.
ראו גם: